09. 2016

Hommage á Andrzej Bieżan

Ukazała się interesująca, osobliwa płyta z zapisem koncertów i działań dźwiękowych drugiej edycji festiwalu „Performance na dźwięk. Kolory dźwięków” (Warszawa, 22-23 września 2015, Galeria xx1, sala koncertowa Mazowieckiego Instytutu Kultury), dedykowanego pamięci Andrzeja Bieżana, przedwcześnie zmarłego kompozytora, pianisty i performera.

Andrzej Bieżan (1945-1983) studiował kompozycję u prof. Piotra Perkowskiego w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej, dyplom 1972. Był współzałożycielem kilku grup muzyki kreowanej, m.in.: Materials Service Co., Grupa Muzyki Intuicyjnej, Sesja 72, Niezależne Studio Muzyki Elektroakustycznej, Super Grupa Bez Fałszywej Skromności, CytulaTyfun da BambaOrkiester, z którymi jako pianista brał udział w różnych koncertach i festiwalach (m.in. Warszawska Jesień, Jazz Jamboree, Inventionen). Często uczestniczył w zbiorowych wydarzeniach artystycznych, łączących elementy sztuk plastycznych, teatru i muzyki. Komponował muzykę eksperymentalną, teatralną.

Do udziału w Festiwalu zaproszono znanych muzyków i performerów: Iwonę Jędruch, Weronikę Kami, Barbarę Konopka, Paulinę Sylwestrowicz, Sławomira Kalwinka, Krzysztofa Knittla, Marcina Krzyżanowskiego, Mieczysława Litwińskiego,Ryszarda Łateckiego, Ryszarda Ługowskiego, Zdzisława Piernika, Józefa Żuka Piwkowskiego, Pawła Prochnowskiego, Michała Silskiego, Tadeusza Sudnika. Niektórzy z nich (Knittel, Ludwiński, Sudnik) wspólnie z Andrzejem Bieżanemkoncertowali, tworzyli i nagrywali płyty muzyki eksperymentalnej i awangardowej.Płyta zawiera fragmenty: utworów wykonywanych przez zespół CytulaTyfun da BambaOrkiester (Knittel, Litwiński, Piernik, Sudnik), kompozycji na tubę Zdzisława Piernika „In memorian Andrzej Bieżan”, pięcioczęściowego utworu „Skriabin 2015” (Kami, Konopka, Ługowski),Koncertu A na fortepian i Livestreaming – multimedialnego działania Józefa Żuka Piwkowskiego (Kalwinek, Piwkowski, Silski, Sudnik), wykorzystującego globalną sieć internetową, utworu opracowanego przez Marcina Krzyżanowskiego ‒ „ANBIllage”, który stanowił rekonstrukcję jednej z kompozycji Andrzeja Bieżana (Krzyżanowski, Latecki, Litwiński, Prochnowski, Sudnik) oraz utworu „Samotni w twierdzy gór” na tybetańskie misy i gongi (Ługowski, Sylwestrowicz).

„Performance na dźwięk II. Kolory dźwięków – hommage á Andrzej Bieżan”. Edycja 2015. Wydawca: Mazowiecki Instytut Kultury (2016)